סגירת תיק בהסדר מותנה
ביום 2.5.13, נכנס לתוקפו תיקון 66 לחוק סדר הדין הפלילי שכותרתו סגירת תיק בהסדר, במסגרת התיקון נוסף סימן א1 בפרק ד'.
החוק מסמיך את רשויות התביעה לסגור תיק פלילי בעילה של "סגירה בהסדר" בתנאי שהחשוד הסכים להודות בעובדות העבירה המיוחסת לו וכן עמד בתנאיי ההסדר.
החוק נועד להעמיד בידי רשויות התביעה דרך חלופית להתמודד עם חשודים שביצעו עבירות ובמקרים שאינם מתאימים לסגירת התיק בעילות הוותיקות. (היעדר אשמה, היעדר עניין לציבור חוסר ראיות)
ההסדר החדש מאפשר לקדם שתי תכליות עיקריות:
- מתן אפשרות לחשודים נורמטיביים להימנע מהכתמת שמם בהרשעה פלילית.
- הפחתת העומס מבתי המשפט ורשויות התביעה והפניית משאבים לפשיעה חמורה יותר.
תנאי הסף לסגירת תיק בהסדר
- בעבירות חטא או עוון או בעבירות פשע ספציפיות המפורטות בחוק- (כיום טרם פורטו עבירות מסוג פשע)
- העונש המתאים בגין העבירה אינו מאסר בפועל.
- היעדר עבר פלילי בחמש השנים שלפני ביצוע העבירה הנוכחית.
- יש ראיות מספיקות להגשת כתב אישום.
הסדר הינו למעשה התחייבות המדינה לסגור את התיק מול התחייבות החשוד לעמוד בתנאים שייקבעו. תנאים אלו הינם ראשית – הודאה בעובדות, ובנוסף יכולים להיכלל אף תנאים נוספים כגון: קנס, פיצוי, התחייבות להימנע מביצוע עבירות, עמידה בתוכנית טיפול וצו מבחן, פסילת רישיון נהיגה, הפקדת כלי ירייה ועוד.
השיקולים שיובאו בחשבון במסגרת החלטה האם לסגור תיק בהסדר:
בעקבות התיקון לחוק פרסם היועץ המשפטי לממשלה הנחיות בכל הנוגע ליישום הוראות החוק, בהן פורטו השיקולים הרלוונטיים לשם סגירת תיק בהסדר:
נסיבות אישיות של החשוד – לרבות גילו של החשוד; מידת הפגיעה הצפויה בחשוד או במשפחתו כתוצאה מקיומו של הליך פלילי; התנהגותו החיובית של החשוד ותרומתו לחברה; נסיבות חיים קשות של החשוד; העדרו של עבר פלילי לחשוד.
נסיבות ביצוע העבירה – לרבות העדר תכנון מוקדם לביצוע העבירה; הסיבות שהביאו את החשוד לבצע את העבירה; חלקו היחסי של החשוד בביצוע העבירה; מעשה חד פעמי; קיומו של קורבן עבירה יחיד; חלוף זמן רב מעת ביצוע העבירה.
תוצאות העבירה – לרבות נזק לא רב אשר נגרם או צפוי היה להיגרם מביצוע העבירה.
התנהלות החשוד לאחר ביצוע העבירה – לרבות שיתוף פעולה של החשוד עם רשויות אכיפת החוק; הודאת החשוד ונטילת אחריות על מעשיו; חרטה של החשוד על מעשיו; מאמצים שנעשו על-ידי החשוד לחזור למוטב; מאמצים שנעשו על-ידי החשוד לתיקון תוצאות העבירה או לפיצוי הנזק שנגרם ממנה.
נסיבות מקלות אחרות - אשר יש בהן להטות את הכף מבחינת האינטרס הציבורי לסגירת התיק בהסדר מותנה.
שיקולים אלו אינם צריכים להתגבש כולם בכל מקרה ומקרה אלא מדובר במסגרת שיקולים רחבה אשר נועדה לאפשר שיקול דעת רחב לתובע במסגרת החלטתו האם לסגור את התיק אם לאו.
במסגרת ההסדר מכינה רשות התביעה טיוטת כתב אישום וככל והחשוד אינו מקיים את התנאים שנקבעו לו הרי שטיוטת כתב האישום תהפוך לכתב אישום של ממש שיוגש נגדו בבית המשפט.
לסיכום- התיקון לחוק מהווה כלי חשוב נוסף המאפשר לעורך דין פלילי להוביל לסגירת תיק במקרים שעד כה לא הייתה עילה לסגירתם.